Skemad og amning

15. august 2016

Alder:
6 mdr.

Skemad og amning

Kære Helen

Lillebror er startet på ske-mad for knap to uger siden, da han var 5,5 mdr. Vi må have ramt det helt rigtige tidspunkt, for det er gået let som en leg.

Han slubrer gladeligt grød lavet på boghvedemel, frugtmos og mild grønsagsmos i sig. Faktisk bliver han kun utilfreds, hvis jeg er for langsom til at skovle en ny skefuld mad hen til hans lille mund. Dejligt.

Der er dog alligevel nogle problemstillinger, som jeg gerne vil høre din mening om.

Det ene er, at han ikke kan sidde rigtigt i sin høje stol. Vi har derfor tre muligheder: Enten sidder jeg med ham, men så kan jeg ikke se ham rigtigt i ansigtet, se hans mund og tolke hans blik + det giver mig ondt i ryggen at sidde sådan. Ellers skal far sidde med ham, mens jeg mader ham, men det kan jo kun lade sig gøre, når far er hjemme + storesøster synes det er utroligt træls, at begge voksne er helt optaget af lillebror med noget, hun ikke rigtigt kan være med til. Sidste mulighed er at stable ham op med puder, men det er jo slet ikke godt for hans lille krop.

Han skal nok finde ud af at sidde en skønne dag, men der kan jo ...

Annonce

... godt gå lang tid. Vi lægger ham på maven så meget som overhovedet muligt. Har du en idé til en anden løsning?

Det andet er, at han vågner og vil amme flere gang i løbet af natten. Det begyndte han på for en måneds tid siden. Tidligere kunne han godt sove fra ca. 23.00 til ved 5-6 tiden.

Vi prøver at følge planen for 6 mdrs. babyer, som du har beskrevet i din bog "Børn og mad". Dog tilpasset ham, da vi jo næsten lige er startet med mad. Dvs. at han indtil videre får frugtmos om formiddagen, grød til middag og grønsagsmos til aften. Jeg laver grøden kun på MME og alle måltider suppleres med en amning. Til de øvrige måltider ammer jeg.

Skal vi allerede putte et måltid mere på i form af morgengrød? Jeg prøvede at give ham hirsegrød til afveksling fra boghvedegrøden en dag, men han harkede og hostede og kunne ikke få noget af den ned. Jeg tøver derfor med at give ham havregrød. Rismelsgrød har vi også prøvet, og det ville han gerne have, men boghvedegrøden er hans favorit.

Har du andre idéer til, hvad vi kan gøre for at han igen vil sove igennem?

Mange hilsner
fra lillebrors mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)